Skip to main content

Wizyta w poradni-ważne informacje dla rodziców

Co warto zabrać na pierwszą wizytę?

W celu wszechstronnego i szczegółowego zapoznania się z funkcjonowaniem dziecka przez diagnostów warto wziąć ze sobą:

  • książeczkę zdrowia dziecka,
  • ostatnie świadectwo szkolne, w tym informacje o ocenach śródrocznych,
  • oceny opisowe dotyczące dziecka, w tym określające dojrzałość do podjęcia nauki (dzieci przedszkolne) oraz inne opinie o uczniu sporządzane przez pedagoga, wychowawcę dziecka, nauczycieli innych przedmiotów, jak również opinie innych osób zaangażowanych w pracę z dzieckiem (terapeuta, surdopedagog, logopeda, rehabilitant, itd.),
  • karty wypisowe ze szpitali, informacje o leczeniu specjalistycznym, listę przyjmowanych leków (jeśli dziecko leczy się specjalistycznie), zaświadczenia lekarskie specjalistów dotyczące postawionych rozpoznań,
  • okulary korekcyjne bądź aparat słuchowy (jeśli dziecko jest w nie zaopatrzone),
  • zeszyty ucznia szczególnie z języka polskiego, matematyki, kserokopie kart pracy dziecka udostępnionych przez szkołę.

Do wniosku o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego/zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dołącza się dokumentację określającą:

1) trudności w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole;

2) w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w przedszkolu lub szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym;

3) w przypadku ucznia uczęszczającego do przedszkola lub szkoły – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole.

Do wniosku o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w nauce należy dołączyć:

  • wyniki badania wzroku i słuchu,
  • opinię nauczyciela polonisty/matematyka,
  • dowody pracy własnej, terapeutycznej,
  • ksero sprawdzianów, prac pisemnych,
  • ksero zeszytów szkolnych (w przypadku diagnozy dysgrafii).

Dostarczona dokumentacja jest przydatna w analizowaniu przyczyn trudności dziecka, określenia dalszych działań, w tym doboru odpowiednich narzędzi do przeprowadzenia diagnoz.

Jak przygotować dziecko na wizytę w Poradni?

  • Mając na uwadze dobro Państwa dzieci i innych klientów  poradni prosimy o zgłaszanie się na wyznaczone terminy z dziećmi zdrowymi. Czasowe dolegliwości typu przeziębienie, stan podgorączkowy, katar, kaszel, biegunka itp. mają istotny wpływ na jakość diagnozy, efekty zajęć terapeutycznych i przebieg konsultacji.
  • Prosimy o telefoniczne zgłoszenie nieobecności (52 388-21-47). Wyznaczony zostanie inny dogodny termin.
  • Należy poinformować dziecko o tym dokąd i w jakim celu pojedzie. Warto przed wizytą w poradni porozmawiać z dzieckiem na temat planowanego spotkania. Dziecko powinno wiedzieć jaki jest cel wizyty, co będzie robiło w trakcie (rysowało, rozmawiało, rozwiązywało różne ćwiczenia, zagadki itp.) oraz jak długo może przebiegać spotkanie.  Pozytywne nastawienie rodzica, jego opanowanie i spokój pozwolą dziecku odpowiednio wyciszyć się przed wizytą.
  • Dziecko powinno być wypoczęte i  najedzone.
  • Należy unikać szczegółowego opowiadania dziecku jakiego rodzaju ma trudności, traktowania wizyty w poradni jak „za karę”, „bo dziecko sprawia problemy”, itd. W żadnym wypadku nie traktujmy konsultacji jak sposobu na przywołanie dziecka do porządku: „idziemy, bo nie chcesz się uczyć” itp. Strach i tak ma już wielkie oczy, więc nie warto potęgować odczuć dziecka. Może to mieć wpływ na jego funkcjonowaniu w trakcie wizyty. Spięte i wystraszone może mieć trudności z pracą z materiałem testowym, w tym adekwatnym zaprezentowaniem tego, co potrafi.

Czas trwania wizyty

  • Wizyta diagnostyczna psychologiczno-pedagogiczna do 4 godzin
  • Badanie kontrolne, uzupełniające do 2 h.
  • Spotkanie konsultacyjne lub porada około 1h.
  • Zajęcia specjalistyczne terapeutyczne 45 min.

Całościowe badanie psychologiczno–pedagogiczno-logopedyczne odbywa się etapami z przerwami na odpoczynek, regenerację  i realizację potrzeb. Dziecko może się także posilić i napić.