Formy wsparcia na terenie poradni
1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna
– głównie w obszarze rozwoju psychoruchowego i poznawczego, rozwoju emocjonalnego i społecznego, kompetencji sprawności językowych, i inne.
2. Terapia dzieci i młodzieży
– terapia psychologiczna – zaburzenia i odchylenia osobowości oraz sfery emocjonalno-społecznej, m.in. zaburzenia lękowe, fobie, depresje, wycofanie społeczne, zaburzenia odżywiania, wczesne wspomaganie rozwoju, zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD, stres przedegzaminacyjny i inne;
– terapia pedagogiczna – m.in. dla dzieci z problemami w nauce, dla uczniów z dysleksją, dyskalkulią, dla dzieci odroczonych od spełniania obowiązku szkolnego i inne;
– terapia logopedyczna – m.in. zaburzenia narządów artykulacyjnych, problemy w komunikacji ze względu na opóźniony rozwój mowy i inne.
– zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – dla dzieci od momentu urodzenia do czasu rozpoczęcia nauki w szkole
– terapia zaburzeń integracji sensorycznej – dla dzieci doświadczających trudności w obszarze codziennego funkcjonowania, takich jak:
- zbytnia ruchliwość, nadaktywność;
- zbytnia powolność, nieśmiałość, wyciszenie;
- nadwrażliwość na ruch – unikanie zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli, choroba lokomocyjna;
- niska sprawność ruchowa, trudności w bieganiu, skakaniu, jeździe na rowerze, słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi;
- problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek);
- przewracanie się częściej niż inne dzieci, częste upuszczanie, psucie zabawek;
- unikanie zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby), trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami);
- opóźnienie rozwoju mowy, wada wymowy;
- trudności z koncentracją uwagi;
- brak apetytu, jedzenie w sposób nieuważny, brudząc ubranie;
- negatywna reakcja na pewne bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe – dziecko nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unika określonych materiałów, nie lubi chodzić boso;
- częste reakcje złością, agresją;
- doświadczanie trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią);
- niechęć do nauki (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest "leniwe", o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę).
Może być stosowana także w przypadku dzieci z autyzmem, ADHD, Zespołem Downa, Zespołem Aspergera i różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi.
3. Grupy wsparcia dla dyrektorów, pedagogów, logopedów, nauczycieli, wychowawców – w zależności od zgłoszonych potrzeb.
4. Warsztaty dla dzieci, młodzieży i rodziców
– „Szkoła skutecznego rodzica” – cykl 10 spotkań warsztatowych dla rodziców i wychowawców wspierający w doskonaleniu kompetencji wychowawczych (po zgłoszeniu się min. 8 osób w grupie)
– Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne u dzieci i młodzieży