Oferta
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Sępólnie Krajeńskim
ul. Wojska Polskiego 20
telefon: 52 3882147
tel. kom. 573126956
www.poradnia-sepolno.pl; e-mail: ppp_sepolno@vp.pl
OFERTA PROGRAMOWA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie poradni
- Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna w obszarze rozwoju psychoruchowego, poznawczego i rozwoju emocjonalno-społecznego oraz kompetencji sprawności językowych i inne.
- Terapia dzieci i młodzieży
- terapia psychologiczna – zaburzenia sfery emocjonalno-społecznej, kształtującej się osobowości, m.in. zaburzenia lękowe, fobie, depresje, wycofanie społeczne, zaburzenia odżywiania, zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), stres przedegzaminacyjny i inne;
- terapia pedagogiczna – dla dzieci z niepowodzeniami szkolnymi, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dyskalkulia, dysortografia, dysgrafia), dla dzieci odroczonych od spełniania obowiązku szkolnego, wcześniejsza realizacja obowiązku szkolnego i inne;
- terapia logopedyczna – zaburzenia artykulacji głosek, problemy w komunikacji ze względu na opóźniony rozwój mowy, afazja i inne;
- zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – wspomagające rozwój psychomotoryczny dzieci, od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w szkole;
- terapia zaburzeń integracji sensorycznej – dla dzieci doświadczających trudności w obszarze codziennego funkcjonowania, takich jak:
- nadruchliwość, nadaktywność;
- nadmierna powolność, nieśmiałość, wyciszenie;
- nadwrażliwość na ruch – unikanie zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli, choroba lokomocyjna;
- niska sprawność ruchowa, trudności w bieganiu, skakaniu, jeździe na rowerze, słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi;
- problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek);
- unikanie zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby), trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami);
- opóźnienie rozwoju mowy, wada wymowy;
- trudności z koncentracją uwagi;
- brak apetytu, jedzenie w sposób nieuważny, brudząc ubranie;
- negatywna reakcja na pewne bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe – dziecko nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unika określonych materiałów, nie lubi chodzić boso;
- częste reakcje złością, agresją;
- doświadczanie trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią);
Może być stosowana także w przypadku dzieci z autyzmem, ADHD, Zespołem Downa, Zespołem Aspergera i różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi.
- terapia ręki – dla dzieci z trudnościami manualnymi, mających problemy z czynnościami samoobsługowymi, niechętnie podejmujących się zadań wymagających precyzyjnych ruchów dłoni.
Warsztaty dla dzieci, młodzieży i rodziców
Zajęcia warsztatowe dla dzieci 0 – 6 roku życia
- „Zabawy rytmiczne” z elementami rytmiki i „Metody Dobrego Startu” – cykl zajęć dla przedszkolaków;
- Zajęcia wspomagające rozwój mowy dziecka z elementami metody W. Scherborne, M. Bogdanowicz oraz elementami logorytmiki;
- "Zwinne rączki" – zajęcia ogólnorozwojowe z elementami terapii ręki;
- „W krainie emocji” – zajęcia rozwijające sferę emocjonalno – społeczną dla dzieci
4-6 letnich;
- „Bajki Pomagajki” – zajęcia prowadzone w oparciu o bajki terapeutyczne.
Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
- Skuteczne techniki uczenia się – koncentracji i motywacja;
- Zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas IV-VIII związane z zagrożeniami zachowaniami ryzykownymi, dotyczącymi alkoholu, narkotyków, dopalaczy;
- Cyberprzemoc i wirtualne uzależnienie;
- „Od łobuza do artysty” – klasa III, IV – zajęcia grupowe z elementami muzykoterapii i arteterapii (dla uczniów z zaburzeniami funkcjonowania społecznego);
- „Seksualność człowieka” – grupa psychoedukacyjna dla dziewcząt i chłopców w okresie dorastania;
- „Stres i sposoby radzenia sobie z nim”;
- „Zgrana klasa” – zajęcia integracyjne;
- „Równi w różnorodności” – zajęcia rozwijające postawę tolerancji;
- „Gadki z psem” – zajęcia rozwijające umiejętność radzenia sobie w sytuacji zagrożenia przemocą,
- Doradztwo zawodowe – wspieranie w wyborze ścieżki kariery zawodowej,
- Afirmacja życia jako sposób przeciwdziałania depresji – cykl zajęć kształtujących umiejętności radzenia sobie ze stresem, edukacja w zakresie wiedzy o depresji młodzieńczej, rozwijanie postawy afirmującej życie poprzez wartości;
- Trening Pewności Siebie dla nastolatków.
Oferta skierowana do rodziców
- Indywidualne konsultacje dla rodziców – pomoc w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, rodzinnych i trudności w nauce;
- Nieprawidłowości w rozwoju mowy a kariera szkolna dziecka;
- Rola książki w życiu dziecka;
- Wzbudzanie motywacji dzieci do systematycznej nauki;
- Prawa dziecka i rola granic w wychowaniu;
- „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców dzieci rozwijających się prawidłowo oraz tych z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi;
- Zagrożenia wieku adolescencji;
- Jak wychowywać dziecko w zmieniającym się świecie – rozwój technologii, cyberprzemoc, migracja zarobkowa;
- Szczęśliwy rodzic i szczęśliwy dom to szczęśliwe dziecko – jak radzić sobie ze stresem dnia codziennego?;
- Program psychoedukacyjnej pomocy rodzicom w zaktualizowaniu wiedzy na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami młodzieży;
- „Dzieci w sieci” – zagrożenia wynikające z korzystania z internetu;
- Rodzic jako pierwszy doradca w kreowaniu ścieżki zawodowej dziecka.
Oferta skierowana dla nauczycieli
- Sieci współpracy specjalistów – spotkania grup specjalistów zatrudnionych w placówkach oświatowych na terenie powiatu (logopedzi, pedagodzy, psycholodzy).
- Cykl spotkań dla nauczycieli początkujących – wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieci i młodzieży,
- Wsparcie Rad Pedagogicznych w zależności od zgłaszanych potrzeb;
- Praca z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie w placówkach oświatowych;
- Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Szkolna interwencja profilaktyczna – sposoby redukowania zachowań prowokacyjnych i nieakceptowanych społecznie w warunkach systemu szkolnego;
- Jak rozmawiać z dziećmi, młodzieżą i rodzicami o zagrożeniach współczesnej cywilizacji multimedialnej i substancji psychoaktywnych?;
- Umiejętność skutecznego dialogu jako narzędzie do budowania relacji i pokonywania konfliktów w zespole klasowym;
- Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego na terenie szkoły;
- Warsztaty podnoszące kompetencje wychowawcze – „Szkoła dla rodziców i wychowawców” cz. I i II (wg potrzeb).
W NASZEJ OFERCIE MIĘDZY INNYMI:
TERAPIA ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Prowadzimy diagnozę i terapię zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i trwają od 30 – 45 minut, w zależności od możliwości dziecka.
INTEGRACJA SENSORYCZNA jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.
Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania.
……………………………………………………………….
Warsztaty podnoszące kompetencje emocjonalno – społeczne
dla dzieci i młodzieży
Zapraszamy do uczestnictwa w zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne. Dają one możliwość lepszego rozpoznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji, pozwalają wyznaczać i osiągać pozytywne cele w kontaktach społecznych, uczą okazywania troski i zainteresowania potrzebami innych.
W trakcie zajęć dzieci i młodzież uczą się współpracy, przestrzegania reguł i rozwiązywania konfliktów. Spotkania grupowe dają szansę na rozwijanie umiejętności przełamywania lęku w kontaktach z innymi ludźmi, na odkrywanie własnych mocnych stron i obszarów trudności.
…..……………………………………………………………….
Szkolenia Rad Pedagogicznych na temat:
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie szkoły w ujęciu nowych przepisów prawa oświatowego
………………………………………………………………..
Proponujemy również udział specjalistów w przygotowywaniu
Wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ
Z PEŁNĄ OFERTĄ PRACY PORADNI